با شیوع جهانی ویروس کرونا بسیاری از صنایع و کسب و کار ها تحت تاثیر قرار گرفته اند. مدیران در این روز ها در تلاش هستند تا با پیاده سازی استراتژی های صحیح، با حداقل آسیب از این بحران عبور کنند. این ویروس ممکن است تا مدت ها گریبان گیر کشورها و یا صنایع مختلف باشد و طبق منابع رسمی، تا رسیدن به شرایط عادی، کشورهای پیشرفته را کمتر و کشورهای پیشرفته را تا مدت ها درگیر خود می‌سازد. اما در این شرایط بحران صنایعی که خود را آماده شرایط سخت کرده اند و از تهدیدها، به نفع خود بهره برده اند، با استفاده از روش های نوین بهترین راهکارها را ارائه می دهند. نمونه هایی که در ایران و سایر کشورها در این مدت مشاهده شده است.

با بررسی نمونه های موفق شرکتهای مطرح دنیا، شرکتها بیش از هر زمان دیگری دیجیتالی شدن و بهره گیری از صنعت ۴.۰ را در دستور کار خود قرار داده اند تا بتوانند شرایط را کنترل و پاسخگوی مناسبی به زنجیره تامین خود داشته باشند و شفافیت را در کل زنجیره ارزش خود ایجاد کنند.

در اینجا به عنوان راهکاری کوتاه مدت و میان مدت، فعالیت برای صنایع و شرکتها پیشنهاد می شود. این اقدامات موجب می شود شرکت ها بتوانند با تشخیصی درست اولویت ها، برنامه ریزی نمایند و هم چنین در دراز مدت بتوانند خود را ریکاوری کرده و به وضعیت مطلوب برسانند. در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

۱.روش تغییر کاربری:

بهره گیری از دوقلوی دیجیتال و سخت افزار و نرم افزارهای اتوماسیونی، می تواند بعضی خطوط تولید را به داروسازی و یا وسایل پزشکی تغییر دهد و تولید تجهیزات محافظ شخصی مانند ماسک ها را تسریع کند.

۲.روش تطبیق پذیری با شرایط بحران:

 

  • ایجاد اتاق فکر جهت هدایت کارخانه:

شرکت ها نیاز مند یک اتاق رهبری متشکل از مدیران دارای قدرت تصمیم گیری و هم چنین اطلاعات جامع و در زمان واقعی در مورد بخش‌های مختلف می‌باشند. این واحد وظایف زیر را به عهده خواهد داشت:

  • تهیه نقشه خطر به صورت داشبورد های مدیریتی
  • بررسی اقدامات با در نظرگیری ریسک
  • توسعه و جمع آوری برنامه های کارا

به طور کلی این واحد به منزله یک منبع اصلی اطلاعات برای شرکت بوده و وظیفه طراحی برنامه های راهبردی در بحران و اعلان آن به واحدها را به صورت یکپارچه دارد.

  • چه میزان شرکت شما به صورت یکپارچه و در زمان واقعی اطلاعات را به اشتراک می گذارد و تصمیمات مبتنی بر داده است؟
  • محافظت از کارکنان:

شرکت ها می بایست به طور جدی و سختگیرانه از کارکنان خود محافظت کرده و از مبتلا شدن آنها جلوگیری کنند. به این منظور اقدامات زیر توصیه می شود:

  • جدا سازی شیفت های کاری
  • توزیع لوازم محافظت کننده
  • محدودیت سفر
  • ایجاد سیستم مانیتورینگ برای تشخصی افراد نا سالم در محیط
  • ضد عفونی کردن و بهداشتی سازی محیط
  • فراهم سازی امکان دور کاری و یا کنترل از راه دور توسط کارکنان
  • تهیه پروتکل های مناسب برای تولید به منظور رعایت بیشتر نکات بهداشتی مانیتورینگ و ردیابی محصولات در کل زنجیره ارزش

 

  • چه میزان شرکت شما کارکنان را برای بهره گیری از ابزارهای اتوماسیون آموزش داده است و تا چه اندازه سیستم و تجهیزات شما مبتنی بر اتوماسیون و کنترل از راه دور است و تا چه آمادگی بهره گیری از تکنولوژی ها، سنسورها و … را دارد؟

 

  • رصد و حفظ امنیت زنجیره تامین:

در بحران کنونی با توجه به اولویت های مشتریان ممکن است اولویت های تولیدی کارخانه دستخوش تغییر شوند. برخی کالا ها با افت تقاضا و برخی دیگر با افزایش تقاضا روبه رو هستند که مدیریت صحیح و منابع و زنجیره تامین را می طلبد.

در این راستا لازم است تا کارخانه با تامین کنندگان خود ارتباط نزدیک تری داشته باشد تا با آگاهی از کمبود های احتمالی آنها در تامین مواد اولیه بتواند برنامه های جایگزین را پیاده کند. در این مواقع کارخانه می تواند با در نظر گرفتن تامین کننده های جدید و تایید آن ها پس از اعمال کیفیت سنجی این مشکل را حل کند. بهره گیری از ابزارهای صنعت ۴.۰ جهت ایجاد شفافیت در زنجیره ارزش و ایجاد دید کامل در زمان واقعی امنیت این زنجیره را به مراتب بیشتر می کند.

  • چه میزان شرکت شما دید کاملی از زنجیره ارزش را در شرکت ایجاد کرده است و تا چه میزان این شفافیت ایجاد شده است؟

 

  • سازگار سازی کسب و کار با رفتار جدید مشتریان:

مشتریان در این مقطع زمانی رفتار خود را تغییر داده اند. کالاهایی را دیگر کمتر می خرند و به سمت کالاهایی دیگر هجوم می برند. شرکت ها با آگاهی از این موضوع و پیش‌بینی در مورد رفتار مشتری می توانند در این مسئله پیش قدم شده و با توان هر چه بیشتر به سمت تولید نیاز مشتریان پیش بروند. در این شرایط است که حتی ممکن است در این بحران جدی که موجب ضرر و زیان همگان بوده، سود دهی قابل توجهی را داشته باشند . آن هم در حالی که به جامعه و مردم خود خدمت کرده اند.

ایده راه اندازی و تقویت فروش آنلاین محصولات یکی از این موارد است. هم چنین کارخانه هایی که به طور کلی توانسته باشند مشارکت دست را در فرآیند خود کاهش بدهند و به صورت مکانیزه عمل نمایند شانس بالاتری برای انتخاب توسط مشتریان خواهند داشت.

  • چه میزان شرکت شما پاسخگویی در زمان واقعی به مشتریان را داشته است و رفتار آنها را شناسایی کرده است؟

 

 

 

  • حفظ سلامت اقتصادی در طی بحران:

توازن هزینه و درآمد همواره از مسائل مهم در صنایع و شرکت ها بوده است. در طول بحران، دقت به این نکته ضروری است که شرکت می بایست دقیقا منابع و بودجه خود را در مسیر صحیح و کار آمد خرج کند و دقیقا بر روی کانال های سود ده تمرکز نماید.

  • چه میزان شرکت شما تحلیل سود و زیان را در زمان واقعی و در دوره های کوتاه مدت توانسته است انجام دهد؟

 

جهت بررسی آمادگی خود با شرایط بحران، پیشنهاد می گردد، ارزیابی سطح آمادگی  برای بهره گیری از مزایای صنعت ۴.۰ در این شرایط بحران صورت پذیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *