صنعت مواد غذایی و آشامیدنی به سرعت در حال رشد است. ارتباطات فزاینده این بخش را به سوی تحول دیجیتال و Industry4.0 سوق می دهد. از محصولات دست ساز و خطوط مونتاژ تا تولید انبوه و سیستم هایی با فناوری پیشرفته، صنعت تولید مواد غذایی همواره به دنبال یافتن سریع ترین و اثربخش ترین راه برای برآورده کردن نیاز مشتری بوده است.
این واقعیت جدید بدون شک شاخص ریسک صنعت را تغییر می دهد، و سازمان ها نیاز خواهند داشت تا برای انتقال افزایشی (حرکت رو به رشد) برای ورود به صنعت ۴.۰ آماده شوند. سوال این است که تا چه اندازه ای و چگونه؟
- صنعت مواد غذایی و دارو (غذا و نوشیدنی) بخش تولیدی است که عمدتا به صورت مستقیم در معرض تغییرات الگوهای مصرف خانگی قرار می گیرد. اگرچه نوسان در تقاضای کل بسیار اندک است و ترجیحات مصرف کننده به طور قابل توجهی در طول زمان تغییر می کند، می طلبد که تولیدکنندگان به این نیازهای متغیر پاسخ دهند و خود را سازگار کنند.
- مواد غذاییهای سالم به طور پیوسته فراگیرتر می شوند، و در حال حاضر تعداد بیشتری از نشان های تجاری (برندها) مجموعه ای از محصولات با کالری کم، چربی پایین، بدون چربی و همچنین محصولاتی بدون گلوتن/ مواد آلرژی زا/ شکر را دارا می باشند. تمایل به داشتن سبک زندگی سالم تر باعث می شود مصرف کنندگان مقدار بیشتری میوه، سبزیجات، اجیل، دانه ها، و حبوبات مصرف کنند. در ضمن تولیدکنندگان به طور فزاینده ای پروتئین، ویتامین، و آنتی اکسیدان را به محصولات خود اضافه می کنند تا مشتریانی که سالم بودن مواد غذایی برایشان مسئله است را جذب کنند. این صنعت همچنین به منظور نشان دادن چالش های پیش رو با پیر شدن جمعیت و اضافه وزن کود کان در حال توسعه ی برچسب های اصلاح شده مواد غذایی است تا به مشتریان کمک کند با آگاهی بیشتری محصول دلخواه خود را انتخاب کنند.
- این تحول در محیط بازار خرده فروشی، تولیدکنندگان را هم تحت تاثیر قرار داده است. نیاز به نوآوری دائم موجب شده است تقاضا برای محصول جدید با پایین ترین قیمت صورت بگیرد، بنابراین تولیدکنندگان دارای نشان تجاری، در حالیکه فروشگاه ها محصولات دارای تخفیف خود را برای رقابتی شدن توسعه می دهند، ممکن است با کاهش تقاضا مواجه شوند.
- صنعت مواد غذایی ونوشیدنی، با توجه به حجم آن، مقدار کمی برای تحقیق و توسعه در مقایسه با دیگر بخش ها سرمایه گذاری کرده است. در هر حال، با تغییر ترجیحات مشتری، و تمرکز بیشتر بر حرکت هوشمندانه و به موقع زنجیره ی عرضه، شفافیت و امنیت، بکارگیری فناوری جدید باید به عنوان یک فرصت دیده شود. چشم انداز مهمی برای تحول، نه تنها در فرآیند تولید از طریق اتوماسیون بیشتر و کاهش ضایعات، بلکه همچنین در توسعه و معرفی محصولات جدید نیز- با بکارگیری بیشتر فناوری که همزمان انعطاف پذیری برای ایجاد نمونه های اولیه و ارائه محصولات جدید به بازار را فراهم می کند وجود دارد.